Bantar jag? Nej, jag förändrar bara min livsstil
december 25, 2013
Förändringar som består!
januari 1, 2014
Visa alla

Tips mot bättre vanor 2014

Rätt typ av kosthållning kan förebygga olika typer av
sjukdomar. Även lindra och minska besvären utav många av våra vanligaste
sjukdomar.

Vi mår som allra bäst av att äta så obehandlad mat som möjligt.
Försök att undvika industriframställd föda och snabbmat i den mån det faktiskt
går. Se till att få i dig av alla näringsämnen samt mycket grönsaker och även frukt och bär.
Ju fler färger på tallriken desto mer näring.

Kolhydraterna är en viktig energikälla för kroppen och en källa till vårt blodsocker. Vi bör dock välja dem med omsorg och välja de kolhydratkällor som påverkar blodsockret mindre och som bidrar med vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter. Här kan man t.ex. smart byta ut pastaberget mot en massa härliga rotfrukter för att hälsoboosta kroppen. 



Proteiner mättar allra bäst och är
viktiga för att vi ska hålla oss mätta och nöjda. En bra grundregel är att
välja magra proteinkällor med undantag från fisk som gärna får vara fet. Här
ska man se upp för hel- och halvfabrikat såsom charkuterier som t.ex. färdiga
köttbullar och korv då de innehåller väldigt lite proteiner och mycket
kolhydrater och inte sällan en massa läskiga tillsatser, socker och dåliga
fetter. 

Ät rött kött max tre gånger per vecka. I stället för kött kan
man välja kyckling, ägg, fisk, skaldjur. Korv, bacon och liknande produkter bör
endast ätas undantagsvis. 

Fettet är en viktig byggsten i
kroppen. Vi behöver fett för att bränna det. Generellt är vegetabiliskt fett
bättre än animaliskt med undantag fiskfett som är vår bästa källa till Omega 3.
Här byter vi ut margariner till kallpressade oljor, oliv- & rapsolja etc.
En liten näve naturella nötter av olika slag kan vara ett fint inslag per dag
samt ”piffa” maten med frön/kärnor som t.ex. pumpakärnor och linfrön. Avocado
och oliver ger oss också finfina fetter. 
En bra grundregel är att äta fisk, gärna fet, minst 3 ggr/vecka.

 

DRYCK – Vatten, vatten,
vatten!

Bara vanligt vatten är det BÄSTA! Gå inte på allt ”hokus pokus”.

Minska mängden alkohol. Drick gärna rödvin när du dricker alkohol, som är en källa till antioxidanter. Undvik energidrycker och läsk. Drick gärna kaffe och te, men det
kan vara klokt att inte överdriva kaffeintaget.

AKTIVITET 

Det gäller att hitta en aktivitet som är så stimulerande att det
inte känns som ”träning” och detta är helt individuellt och kan vara alltifrån
ett tufft boxpass till sköna skogspromenader.

Tips är att ta hjälp utav en Personlig Tränare för att framkalla
din motivation.
 

AVKOPPLING är oerhört viktig
i vårt förhållandevis stressade samhälle. Att sänka prestationskraven och
faktiskt våga ”stänga av” allt för en stund är viktigt, och bara vara här &
nu. 

Vad får dig att slappna av? Kanske ett varmt bad, en skogspromenad, en go bok…

 

Tips att göra ett par gånger om dagen:

Stanna upp, släpp allt vad du har för händer, ta ett djupt
andetag, håll några sekunder och andas ut. Verkligen andas ut, hela vägen
ut. Produktionen av lugn och ro hormoner sprids då genom
kroppen. Under stress andas vi nämligen ytligt och sällan hela vägen ut.

MOTIVATION/INSPIRATION
Våga kliva lite utanför trygghetszonen, eller snarare vardagscykeln och våga testa något nytt! Kan ge ett verkligt härligt endorfinrus och ny livskraft.

Är du nöjd eller vill du förändra? Alla kan vi förändras men för
att lyckas måste man vara tillräckligt motiverad för att göra förändringen. Har
du svårt själv så ta hjälp genom att t.ex. delta i en grupp. 
Måla upp din målbild! Vad krävs för att ta dig dit? Måla upp
fördelarna. Alla tänkbara såsom minskad värk i kroppen, gladare, ökad ork och kraft i
vardagen…listan kan göras oändligt lång! Låt de nedskrivna fördelarna och inre
målbilden driva dig framåt, mot målet. När man väl är där mår man så bra, att
man inte kan tänka sig det tidigare livet, vilket gör att man håller sig kvar
på banan.

Fokusera på den Gyllene Triangeln:

Kosten – Ge kroppen de byggstenar den behöver för att fungera
optimalt. Välbalanserat och regelbundet.
Vila/Sömn – 6-8 h/natt bör vi alla sträva efter. Lyssna på
kroppen! Sätt av riktiga VILODAGAR från precis allt och gör sådant du tycker om
eller ingenting alls.
Fysisk Aktivitet – Finn en aktivitet du verkligen gillar och
regelbundet utför. Fånga en stunds frisk luft och dagsljus varje dag!

Gott Nytt Hälsosamt År önskar jag er allesammans!