Sänk ditt blodtryck utan medicin

Ät rätt – Orka mer som äldre
november 9, 2019
Gå ner i vikt – utan hunger och sötsug
januari 2, 2020
Visa alla

Sänk ditt blodtryck utan medicin

 

 

 

 

 

I expressen 20191109 fick jag förtroendet igen att förmedla hälsa, denna gång om högt blodtryck och hur du sänker det av egen kraft, utan medicinering.

Här följer frågor och svar mellan mig och reportern. Lite mer än vad man kunde läsa sig till i reportaget. Håll till godo. 😉

Vad är ett högt blodtryck?
– Ett högt blodtryck innebär att hjärtat får arbeta hårdare för att pumpa ut syresatt blod i kroppen.

Ett hälsosamt blodtryck har stor betydelse för hjärt- & kärlhälsan.
Blodtrycket för en ung människa ligger omkring 120/80, Systolistiskt och ökar i regel med stigande ålder. Om trycket är över 140/90 ökar sjukdomsrisken.

Vad får man för symtom?
Lättare symtom för högt blodtryck kan vara lätt huvudvärk och trötthet, men många med högt blodtryck känner ingenting alls.

Vid riktigt högt blodtryck kan man få symtom som ordentlig trötthet, illamående, svår huvudvärk och andnöd – Ett livshotande tillstånd, men ovanligt!

Vad kan ett högt blodtryck leda till?
Då det skadar hjärta och blodkärl ökar ett högt blodtryck risken för slaganfall, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp och kärlproblem i andra kroppsdelar som till exempel dålig blodcirkulation i benen. Ett högt blodtryck kan även leda till njurskador samt ökar risken för demensutveckling.

Vad kan det bero det på?
Våra kroppar är inte gjorda för ett stillasittande liv med ett överflöd av energirik ”konstgjord” mat som hjärta och kärl inte klarar av.

Ett högt blodtryck kan bero på ett flertal saker och orsakas av bland annat övervikt, framförallt den skadliga bukfetman, rökning, ett högt saltintag och ett för lågt intag av mineraler.

Vad kan man göra för att sänka blodtrycket på egen väg?
Genom en livsstilsförändring som innefattar daglig motion, minskad stress i tillvaron och en bra kosthållning kan man komma långt. Håll dig normalviktig, rökfri och förnuftigt hälsosam.
– Dricker du mycket alkohol? Dra ner på det så sänker du blodtrycket.
– Saltar du maten extra mycket av en ren vana? Sluta med det, så sänker du blodtrycket!

Är det ärftligt?
Ja, man bör vara extra observant om man har familjemedlemmar som drabbats och inte utsätta kroppen för de ökade riskerna utan istället göra det man kan för att förbättra förutsättningarna.
Arv och livsstil samverkar så du kan påverka!
Regelbundna kontroller av blodtrycket sitter dock på sin plats.

Vad kan mediciner ge för biverkningar? (blodtryckssänkande)
Olika för olika läkemedel. En del personer får biverkningar av en läkemedelsbehandling, andra inte. Ibland minskar biverkningarna efter en tid. Man får helt enkelt prova och byta om besvärliga biverkningar. Samtidigt som du aktivt arbetar med det du faktiskt själv kan påverka!

Träning? Vad för träning? / Hur ska man röra på sig?
En utmärkt behandling är att börja motionera regelbundet. Måttlig, regelbunden fysisk aktivitet kan göra underverk! Se till att bli svettig under minst en halvtimme tre gånger i veckan. Just det lilla kan sänka blodtrycket med fem-tio mm Hg. Samtidigt som andra riskfaktorer som övervikt, blodfetter och blodsocker påverkas positivt.

Det är inte vad du gör utan att du gör som är det viktiga! Rör på dig!
Är det dessutom skönt och roligt, så blir det lättare till en vana.

Kost?

Ät mat för hjärtat
– Ät regelbundet, allsidigt och varierat
– Lagom är bäst! Överkonsumera ingenting förutom grönsaker. 😉

– Fet fisk tre gånger i veckan
– Gröna grönsaker som spenat, broccoli, grönkål, brysselkål, avokado (Magnesiumrika livsmedel)
– Ta en banan (Kaliumrik)
– Magert kött, gärna kokt
– Rotfrukternas tid är nu!
– Oliv- och rapsolja i matlagningen
– Ägg
– Några nötter, Valnötter toppar listan.
– Sojabönor, framför allt för hälsosmarta kvinnor
– Frossa i grönsaker
– Frukt och Bär
– Yoghurt, mager och naturell – med de goda mjölksyrabakterierna (Kalciumrikt)
– Naturligt snacks (Naturella nötter, naturligt torkade frukter och bär, grönsakstavar som dippas i t.ex. hummus …)
– Ost, välj mager 10–17 procent (Kalciumrikt)

Att tänka på:
– Dra ner på Alkoholen
– Lakrits innehåller ett ämne som höjer blodtrycket, hos vissa personer.
– Minska mängden salt i din mat (natriumklorid) till högst 5 gram, vilket motsvarar 1 tesked/dag.
Observera att det finns mycket salt i bland annat hel-/halvfabrikat, färdigmat, snabbmat, charkuteriprodukter, rökta livsmedel, inläggningar, såser, konserver, snacks, nötter och lakrits.
– Välj salt med jod och salta mindre
– Välj livsmedel som innehåller mineralämnena kalcium, kalium och magnesium för att påverka ditt blodtryck.
Något annat? Kom ihåg att det allra största hotet är du själv! Vilket innebär att den som kan hjälpa dig är du själv! Din livsstil – Vad du väljer att äta och hur du rör dig – Du kan påverka!
Sluta med det som är skadligt för dig!

Tomatextrakt, vet du något om det?
Kan vara värt att testa då flera studier har visat att tomatextrakt har positiv effekt på hjärt- och kärlhälsan och bland annat normaliserar blodtrycket till en hälsosam nivå, då det motverkar oxidativ stress. Tomat förknippas i förövrigt med lykopen som är en av naturens mest kraftfulla antioxidanter. I studier har man sett att lykopen kan förhindra hjärt-kärlsjukdom. Så ät tomater i alla former vet ja!