SUP – Stand Up Paddle för styrka, uthållighet och balans

KÄNSLAN efter morgonlöpning
juli 6, 2020
Visa alla

SUP – Stand Up Paddle för styrka, uthållighet och balans

Har du testat Sup-paddling? Hur harmoniskt som helst!

Är havet stilla kan man glida runt och mest bara njuta. Är det däremot lite vind får man mer än bara den mentalt sköna delen i form av både balans och styrketräning. 💪🏻

Det kanske bästa av allt är, att väljer du en uppblåsbar Sup slänger du den enkelt på ryggen och tar med dig på lite olika turer i sommar. Som att ta kanoten på ryggen. Hur bra är inte det!?

Jag slänger in min i bilen när vi packar oss iväg mot Västkusten imorrn, så kan vi parera bland alla maneter.

SUP, eller Stand Up Paddle som förkortningen står för är en kombination av surfing och paddling som innebär att man står på en stor surfbräda och tar sig fram med hjälp av en lång paddel. En ställbar paddel är bra så att du kan ställa in den i en perfekt höjd som är ca 15 cm längre än din längd.

Att stå upp och paddla har man gjort i urminnes tider, men den sup-paddling vi känner till idag började användas kring 1960-talet, som ett sätt för surflärare på Hawaii att snabbt kunna ta sig fram till sina elever.
Intresset ökade och man tyckte att sup hade bra förutsättningar att bli en helt egen vattensport. Under 1990-talet började Stand Up Paddle läras ut på surfskolor på Hawaii som ett alternativt sätt att surfa när det bara fanns lite vågor.
Sporten spred sig till USA där den växte ordentligt och för några år sedan kom sup även till Sverige. Enligt Svenska kanotförbundet är det den snabbast växande vattensporten i världen.

Sup-paddling är enkel träning
För den som aldrig provat sup kan det se svårt ut och många tror att det är samma sak som att stå upp och hålla balansen i en kanot. Sup är dock enklare än många andra vattensporter och en aktivitet som passar alla åldrar, oavsett tidigare surferfarenheter.

Det finns olika sorters sup-brädor. Det finns anpassade för höga vågor, men vanligast är en enkel Sup som fungerar mer som en liten flytbrygga, bara att lägga i vattnet och kliva på.

Brädan är nästintill omöjlig att välta. Vanligtvis spänner man fast foten i en lina kopplad till brädan, så den inte kan åka i väg om man faller av den.

För att ta sig fram med en sup-bräda behöver man en lång paddel. Att styra är inte särskilt svårt. Man paddlar så nära brädan som möjligt med paddeln riktad vinkelrätt mot vattenytan. För att svänga paddlar man lite längre ut från brädan och gör därmed en bredare sväng.

Att paddla badklädd är inte så dumt då det finns en liten risk att ramla av och bli blöt, samt att man kanske vill kunna sätta sig på brädan som naturligtvis blir lite blöt när man tar sig fram genom vattnet.

Är det inte så varmt kan en våtdräkt vara ett alternativ. Man ska tänka på att det vanligtvis blir både kallare och blåsigare ju längre ut man kommer.

När du står upp och paddlar är hela kroppen med i matchen vilket gör det till ett helkroppspass. För att hålla rätt kurs behöver man såklart byta paddelsida med jämna mellanrum, vilket innebär att du tränar kroppen jämsides och en hel del bål. För att inte trilla i vattnet behöver man arbeta med fotleder och balanssinnet.
Eftersom man använder hela kroppen tränar man mer eller mindre allt från styrka och kondition till smidighet och koordination. Det är härligt och skonsamt!

Anpassa träningen precis som du vill ha den och såsom det passar dig. Det går att hålla ett så pass högt tempo att man kommer upp i samma puls som vid ett löppass. Kraftiga paddeltag i vindmotstånd ger ett bra styrkepass.
Lugn paddling däremot kan passa bra både som rehabträning och för äldre, då risken för skador och överbelastning är väldigt liten.

Man kan även Sup-yoga.
Dynamiska rörelser utförs i lugn takt, kopplade till andningen. Bra träning för att finna lugn och ro och samtidigt få skonsam balans- och styrketräning. Tanken med vattnet är att det ska hjälpa
att hitta bättre fokus och närvaro.

Det finns många olika sup-brädor att välja mellan. Ju styvare desto bättre glid. Vissa brädor har ett bättre underlag för fötterna för att enklare håller balansen.
Välj en bräda som passar din längd. Är man kort och har en för lång bräda, kan den bli svår att styra.

Det viktigaste är att välja en bräda som man kan hantera och som enkelt glider fram genom vattnet.

Hyr en SUP och ge dig ut en sväng och testa vet ja!