Håll dig kry och sund med härliga höstpromenader

I går var jag med i ett reportage i Expressen.

Tänkte det kunde vara kul för er alla att ta del av vad jag faktiskt sa. 😉

Så här följer frågor och svar mellan mig och reportern som kan komma att inspirera mot en friskare, sundare och härligare livsstil.

Varför ska man promenera? / Fördelarna med promenader
Vem vill inte leva både ett längre och lättare liv? Det finns oerhört många hälsofördelar med att promenera – Promenera för den goda hälsan, den ökade livskvaliteten och viktkontrollen skull!

Hur mycket bränner man?
Det beror på ett flertal fysiologiska faktorer som bland annat ålder, kön och vikt.
En större kropp kostar mer energi att bära runt på. Ju mer muskelmassa du har i kroppen, desto högre energiförbrukning. Män har generellt mer muskelmassa än kvinnor. Äldre människor har en mindre muskelmassa och förbränner därför mindre energi. En man på 90 kilo förbränner uppåt 500 kalorier utöver den basala förbränningen om han går en mil, mot att han slötittar på tv.

Hur bra är en promenad i jämförelse med annan träning?
Lättillgängligt. Du behöver praktiskt taget bara gå utanför dörren, så är du igång. Skonsamt. De allra flesta kan promenera.

Vilka muskler tränas under en promenad?
Gång stärker framförallt musklerna i vader, rumpa och lår, vilket på sikt ger en ökad förbränning.

Vilka hälsoeffekter ger promenader?
Minskad risk för hjärt-och kärlsjukdomar, olika former av cancer, stärker leder och skelett som i sin tur bland annat håller artrosen i schack och minskar risken för benbrott. Genom att promenera regelbundet minskar risken för övervikt och fetma och det är lättare att hålla vikten samt vid behov gå ner tyngande kilon. Stärkt immunförsvar – Frisk luft och solljus.
Man kan med promenadernas hjälp bli kvitt antidepressiva medel, då man blir lugnare och mer tillfreds – allra helst när man promenerar i naturen – Motverkar stress. Bättre sömn.
Regelbundna promenader gör oss hjärnskarpa – Vi kan lättare planera, prioritera och tänka klart.
Vi behåller fler hjärnceller. Sist men inte minst så lever vi faktiskt längre! 25 minuters rask promenad per dag har visat sig förlänga livet med så mycket som sju år. Kan vara värt det va?

Något negativt? Det bästa / sämsta med promenader
Det kan upplevas tidsödande att promenera. I övrigt kan jag inte komma på något som skulle dra ner det. Tidspressad? Minska tiden, öka tempot!
Det bästa med att promenera är att man kan gå precis var helst man är, variera och kombinera. Upptäck en ny stadsdel till fots, umgås med en vän under en promenad, bestig ett berg. 😊
Gå i uppförsbackar, gå med ryggsäck eller gå i terräng. Nog kan en promenad utmana dig allt!

Bästa kosten att kombinera med?
Regelbundna intag är en förutsättning för att hålla blodsockret i schack, vilket minskar sötsug och mängden sötsaker vi stoppar i oss.
Byt ut istället för att ta bort. Byt t.ex. ut fikabrödet till nyttigare mellanmålsalternativ. Drick inte dina kalorier – Vatten är världens bästa dryck!
Vidare hur man ska ställa om sin kost för sin hälsas skull är individuellt, utifrån vad man gillar och mår bäst utav. Det är viktigt att äta på ett sätt som man kan göra resten av livet. Då är det hållbart – en livsstil!

Vad finns det för hälsorisker om man inte rör på sig?
Att dö i förtid! Ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar, olika former av cancer, benbrott m.m. Övervikt och fetma. Sänkt immunförsvar. Depression. Dåliga matvanor. Stress. Minnesförlust. Om jag ska nämna några…

Hur långa promenader behöver man ta för att de ska ge effekt?
Som sagt kan vi förlänga livet med upp till sju år genom att promenera i raskt tempo 25 minuter om dagen. Ju starkare och uthålligare man blir desto raskare går man.
Starta med att ta en promenad runt kvarteret. Hellre ofta och lite än mycket och sällan.
Gå på så du blir ordentligt varm. När du känner dig redo för mer utmaningar, gå i terräng, i uppförsbackar, med ryggsäck.

– Vad är dina bästa tips?
Kom ihåg att alla steg räknas. Ingen tid är för lite eller bortkastad och man ångrar aldrig någonsin ett motionspass!

Motivation till motion:
– Promenera 3 timmar i veckan och minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.
– Promenera minst 20 minuter om dagen, så minskar du risken för diabetes avsevärt.
– När du är sötsugen nästa gång, lämna köket, promenera 15 min, sötsuget är som bortblåst.
– Ha koll på hur långt du går varje dag/vecka och sätt personliga mål som triggar dig. Att fortsätta.
– Promenera minst 30 minuter per dag och minska risken för lårbensfraktur
– Håll dig frisk med dagliga promenader.
– Ta ett promenadbreak mot stressen och bli gladare på kuppen.
– Bevara dina hjärnceller med regelbundna promenader.
– Bota din sömnproblematik genom dagliga promenader, varför inte genom att gå upp en halvtimme tidigare och promenera och komma i säng en halvtimme tidigare.
– Gå i trappor och få extra muskelträning i lår, rumpa och vader
– Lyssna på ljudbok – Endast under dina promenader. Något att längta efter!
– Kliva av en hållplats tidigare
– Promenera med nära och kära på helgerna
– Walk & Talk – istället för stillasittande möten
– Gå från A till B
– Ta omvägar när du ska någonstans
– Skaffa en hund eller var hundvakt – Hunden måste ut!
– Lunchpromenera – Du får frisk luft, motion, dags-/solljus och blir hjärnskarp resten av dagen.
– Ha bekväma, bra skor – det uppmuntrar dig att gå
– Skapa en egen musiklista. Bra musik peppar otroligt bra!